УКРАИНА И УКРАИНЦЫ

 

HIGHER EDUCATION IN UKRAINE

 

The first higher school in Ukraine, the Kiev-Mohila college was founded in 1632 after the merging of the brotherhood and monastery schools. Among the graduates of these schools teachers were, completers of textbooks, scientists, writers.

Kyiv University, founded in 1661 had a definite influence on the development of education in Western Ukraine.

In the first half of the 18th century the Kiev-Mohila college became the Kyiv Academy. It had a considerable influence on the development of scholarship and education in Ukraine. In 1805 Kharkov University was opened, Kyiv University was founded in 1812.

In 1860-1870 a system was gradually formed for the training of teachers particularly for elementary schools. Three years later teacher’s college was founded. During the 1914-1915 there were 33 teacher’s colleges and 8 teacher’s institutes.

The main task of higher education in our time is preparation of highly qualified specialists, well-versed in the latest achievements of domestic and foreign science and technics.

Graduates of secondary educational schools are eligible for admission to higher educational establishments through the system of competitive examinations.

Secondary school leavers awarded gold and silver medals are enrolled without competition on condition that they get an excellent mark for one of the major schooleds at the entrance examinations. The applicants have their entrance examinations in July and August. If the applicants want to have a good command of the schooled in which they will take examinations they attend preliminary courses. Most of the students receive grants, amount depends on the results of the previous set of examinations.

There are two terms in an academic year. Students have holidays twice a year at the end of each set of examinations. There are departments for full-time students and part-time students at our higher educational establishments.

Scientific works are prepared through post-graduate courses at higher educational and research institutes.





QUESTIONS

1. When was the first higher school founded in Ukraine?

2. When was Kyiv University founded?

3. When was Kharkov University opened?

4. What is the main task of higher education in our time?

5. What is the system of entering the higher educational establishment?

6. When do applicants have their entrance examinations?

 

VOCABULARY

merging — слияние

completers — составители

scholarship — ученость

well-versed — хорошо осведомлены

achievements — достижения

competitive examinations — конкурсные экзамены

preliminary courses — подготовительные курсы

grant — стипендия

department — отделение




ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ В УКРАИНЕ

 

Первая высшая школа в Украине, Киево-Могилянская коллегия была основана в 1632 г. после слияния братской и монастырской школ. Среди выпускников этих школ были учителя, авторы учебников, ученые, писатели.

Киевский университет, основанный в 1661 г., имел значительное влияние на развитие образования в Западной Украине.

В первой половине XVIII века Киево-Могилянская коллегия стала Киевской академией. Она имела значительное влияние на развитие учености и образования в Украине. В 1805 г. был открыт Харьковский университет, а Киевский университет был основан в 1812 г.

В 1860-1870 гг. постепенно образовалась система для подготовки учителей, особенно начальных школ. Три года спустя был основан колледж для учителей. В 1914-1915 гг. уже было 33 преподавательских колледжи и 8 преподавательских институтов.

Главная задача высшего образования в наше время — подготовка высококвалифицированных специалистов, хорошо знакомых с последними достижениями отечественной и зарубежной науки и техники.

Выпускники средних школ допускаются в высшие учебные заведения через систему вступительных экзаменов.

Выпускники школы, получившие золотую или серебряную медаль, зачисляются в институт без вступительных экзаменов при условии, что они получают отличную оценку по основному предмету на вступительных экзаменах. Абитуриенты сдают экзамены в июле — августе. Если абитуриенты хотят иметь хорошие знания по предметам, по которым будут сдавать экзамены, они посещают подготовительные курсы. Большинство студентов получают стипендию, сумма которой зависит от результатов предыдущих экзаменов.

В академическом году 2 семестра. Каникулы у студентов 2 раза в год в конце каждого семестра после экзаменов. Есть дневные и заочные отделения в высших учебных заведениях.

После окончания института аспиранты занимаются научной работой.